Træningen

Den almindelige træning


En helt almindelig træning i Kita Matsu Ryu, følger nogenlunde følgende forløb:

  • Mokusu-meditation
  • Opvarmning
  • Træning af basisteknikker; fald-, gang- og sparketeknik, mm.
  • Træning af udvidede teknikker; kaste-, håndlås- og våbenteknik, mm.
  • Mokusu-meditation
  • Efter-træningshygge

Mokusu: Åbnings- og afslutningsseancen
Vi starter og slutter træningen med “Mokusu”, meditation. Her sidder Dette har til formål at få stilhed i sindet inden træning påbegyndes, så fokus rettes med træning og kun træning. Ligeledes når vi mediterer i slutningen af træningen, forbereder vi os på at møde verden igen med den ro og indsigt, vi har fået gennem træningen. Det er et gammelt Zenbuddhistisk ritual som har til hensigt at øve “Mushin” eller “intet-sind”.

Crossfit som opvarmning
Til opvarmningen benytter vi os ofte af de forskellige øvelser og udstyr, man typisk forbinder med Crossfit, herunder AMRAP, Filthy 50 og lignende. Dette gør vi selvfølgelig fordi vi synes det er fedt, men også fordi det er en god måde at få styrket kondition og styrke samtidigt. Ofte bliver der tilføjet anderledes og sjove øvelser for at skabe lidt afveksling.

Salsa-opvarmning
Som noget nyt, er vi begyndt til tider at benytte os af opvarmningsteknikker fundet i salsamiljøet. Dette fordi et af vores medlemmer er salsadanser og nyligt uddannet KMR-instruktør. Han har derfor fået frihed til at køre opvarmning som han synes, det passer – og de andre medlemmer er vilde med det.

Selve træningen
KMR har som alle andre kampkunster et ‘pensum’ bestående af basis-øvelser, såvel som de mere udvidede. Hvorledes den enkelte træningsgang bevæger sig rundt i pensums basis-øvelser eller de udvidede og hvad der lægges fokus på, afhænger af hvilken instruktør der har træningen, samt hvor tæt vi er på den næste gradueringsrunde. Oftest vil der dog følges et forløb hvor man starter i det basale med gå og fald-teknik, hvorefter man bevæger sig hen mod det sværere.
Du kan læse mere om vores instruktører her.

Efter-træningshygge
Det samvær vi har med hinanden efter træningen, ser flere af klubbens medlemmer som værende kernen i KMR.
Efter træningen klæder man om og går i bad og mødes så i Mariendalshallens kantine, hvor vi sammen får os en sodavand, øl, vand eller hvad man nu har lyst til. Her taler vi om alt fra hverdagen, til træningen og får kommet hinanden ved.
Det er absolut ikke obligatorisk og der er udbredt forståelse for at man kan have travlt og skal videre, men vi bestræber os på at prioritere den tid sammen.

Lørdagstræning


Træning hver anden lørdag er forbeholdt medlemmer med minimum 6. kyu. Her er træningen mere kamporienteret, med fokus på fri-kamp, scenarietræning og improviserede våben, hvorfor man skal have tillært sig en vis basisviden inden man kan deltage.
Afhængigt af udviklingstempo og timing af gradueringer, vil det som regel være muligt at være med til dette efter et halvt års tid.

Udendørstræning


KMR træner i Mariendalshallen på Frederiksberg som har åbent størstedelen af året. Om sommeren tager hallens medarbejdere dog på sommerferie, hvorfor hallen lukker over ca. to måneders tid. Dette skal dog ikke forhindre medlemmerne i at træne, hvorfor træningen rykker udenfor. Om sommeren kan du derfor deltage i træningen i Søndermarken i civilt tøj og prøve at lave dine rullefald på græs, grus og hvad end instruktørerne finder på.
Sommertræningen bidrager til realismen i selvforsvarstræningen, da det er sjældent et overfald lige foregår på en træningsmadras mens du er iført din Gi 😉